.
تاور کرین نوعی جرثقیل برجی است که اجسام سنگین را تا ارتفاع معینی بالا برده و سپس اقدام به جا به جایی آن در شعاع های گوناگون می کند. با توجه به قدرت مانور بالای تاور کرین در زمینه ی بار برداری، از این وسیله در صنایع مختلف استفاده می شود
تاور کرین ها به سه دسته ثابت، متحرک و بالارونده تقسیم می شوند
تاور کرین متحرک خود در سه نوع موجود است:
در ساخت این تاور کرین از قطعات ساده ای به شکل خرپا استفاده شده است. تاور کرین های متحرک شعاع عملیاتی وسیعی دارند و ارتفاع زیادی را تحت پوشش قرار می دهند. تاور کرین بالارونده روی بناهای در حال ساخت قرار می گیرند و با افزایش ارتفاع ساختمان بالا می رود. از این نوع تاور کرین نیز در صنعت برج سازی و ساخت آسمان خراش ها و پل سازی استفاده می شود.
قدرت باربرداری تاور کرین
قدرت باربرداری در تاور کرین بر مبنی ساختار آن ها می باشد که تا چه تناژی را می تواند از روی زمین بلند کند، این کار توسط الکتروموتور انجام می شود و الکتروموتور به گیربکس و از گیربکس به درام یا همان وینچ متصل است و توسط وینچ مقدار نیاز سیم بکسل تا ارتفاع مورد نیاز دستگاه و رابطی به نام هوک قلاب به بار متصل می گردد .لازم به ذکر است پس از راننده و فرمان هدایت، کلیه سیستم فوق توسط یک سری میکروسوئیچ در حال کنترل است تا دستگاه بار بیش از حد مجاز را (تناژ) از روی زمین بلند نکند و ایمنی دستگاه حفظ گردد.
قدرت مانور گردشی
تاورکرین ها علاوه بر قدرت بلند کردن بار و حرکت آن به سمت جلو و عقب دارای قدرت جابجایی بار در شعاع ۳۶۰ درجه و انتقال آن به هر نقطه ی دلخواه می باشند. معمولا این کار توسط ۱ یا ۲ الکتروموتور و ۱ یا ۲ گیربکس انجام می گیرد که جهت ایمنی آن نیز میکروسوئیچ هایی تعبیه گردیده که در مواقع لزوم از دور زدن بیجا جلو گیری می نماید.
نکات ضروری برای انجام عملیات نصب و راه اندازی تاورکرین در هر کارگاه:
در این لینک به رنگ آبی درآمده میتوانید در مورد محصولات و قیمت این دستگاه بیشتر بدانید: انواع تاورکرین و استعلام قیمت .
قطعات و لوازم جانبی تشکیل دهنده تاورکرین به این شرح است:
پایه تاور کرین (استراکچر پایه) پایه تاورکرین انواع مختلفی دارد که به نوع ریلی، استراکچر ثابت یا خودرونده بودن آن بستگی دارد. متداول ترین نوع پایه جرثقیل، حالت ثابت است. پایه ثابت تاور کرین، در بتن جایگذاری میشود.
کاج تاور کرین از کاج تاورکرین جهت افزایش ارتفاع تاور استفاده میگردد. کاج قطعه ایست که بین سکشن ارتفاعی قرار گرفته و برای قرارگیری یک سکشن اضافه بین قطعات جا باز میکند. مسلما این قطعه از سکشن های ارتفاعی بزرگتر بوده و بدلیل نیاز به حضور اپراتور در اطراف آن نرده و راهرو تعبیه شده است.
تاج تاور کرین (کله قندی) در واقع تاج تاور کرین برای نگهداشتن فلش و کنفلش مورد استفاده قرار میگیرد که برای این امر از چند سیم بکسل یا میله آهنی بهره میگیرد. تاج تاور یک قطعه مخروطی شکل است که در بالای واحد چرخان قرار دارد و سیم بکسل سیستم قلاب نیز از آن عبور داده میشود.
دکل تاور کرین (برج) به پایه تاورکرین دکل آن متصل میگردد که موجب ارتفاع بخشیدن به جرثقیل میشود. در واقع بدنه اصلی تاورکرین را دکل آن تشکیل میدهد که از اتصال سکشن های ارتفاعی به یکدیگر ساخته میشود. این اتصالات بوسیله پین و اشپیل یا پیچ و مهره انجام میگیرد. دکل یا برج تاور کرین مابین پایه و واحد چرخان قرار میگیرد. واحد چرخان دارای دنده و موتور بوده و به تاور اجازه میدهد که به دور خود بچرخد. درصورت امکان برای اطمینان بیشتر دکل تاور کرین را به ستون، اسکلت یا بنای مطمئنی متصل میکنند.
واحد چرخان دکل تاور کرین (گردان) این بخش به نوعی جداگانه قسمت دکل (سکشن های ارتفاعی) از قسمتهای بالایی تاور کرین مانند: کله قندی، فلش و کنفلش است. دلیل این امر نیز این است که قسمتهای بالایی نیاز به چرخش جهت جابجایی اجسام سنگین دارند و قسمتهای پایین باید ثابت باشند. واحد چرخان تاور کرین برای حرکت از چرخ دنده و موتور استفاده میکند و معمولا یک یا دو الکتروموتور در آن تعبیه شده است.
فلش تاور کرین (جیب یا بازوی عامل) فلش تاورکرین از کنارهم قرار گرفتن چندین استراکچر تشکیل میشود که با پیچ به یکدیگر متصل میشوند. طول این قطعه به نوع تاور کرین و ظرفیت آن بستگی دارد. وظیفه اصلی فلش تاور کرین حمل بار است. به همین علت نیز به آن بازوی عامل میگویند. شاریوت تاورکرین یا قلاب با حرکت افقی روی فلش بار را از مرکز جرثقیل برجی دور یا به آن نزدیک میکند. این قطعه در واقع از یک طرف به گردان تاورکرین متصل بوده و سر آن بوسیله کابل یا میله آهنی به تاج متصل میگردد.
کن فلش تاور کرین (کانترجیب یا بازوی تعادل) در مقابل فلش تاور کرین ، کن فلش قرار دارد. وظیفه اصلی این قطعه حفظ تعادل جرثقیل بوده که به همین علت به آن بازوی تعادل نیز میگویند. این تعادل بوسیله اتصال وزنههای بتنی به انتهای کن فلش تاور کرین صورت میگیرد. عموما طول این بخش از فلش کوتاهتر است و جهت مونتاژ ، سرویس و نگهداری بدلیل نیاز به عبور و مرور اپراتور دارای راهرو و نرده میباشد. کن فلش نیز مانند فلش از یک طرف به بخش گردان تاورکرین متصل بوده و از طرف دیگر نیز آزاد و بوسیله کابل یا میلههای فلزی به تاج متصل میگردد.
شاریوت تاور کرین (کالسکه) شاریوت تاور کرین روی فلش (بازوی عامل) قرار گرفته و بوسیله حرکت ریلی قلاب را جابجا میکند. حرکت کالسکه تاور بوسیله یک الکتروموتور، سیم بکسل، درام و چند رولیک انجام میگیرد. بسته به مدل تاورکرین شاریوت (شاری اوت) آن دارای اتاقک بازرسی نیز میباشد.
کابین اپراتور تاور کرین محل قرارگیری کابین اپراتور بسته به نوع تاور متفاوت بوده ولی عموما بدلیل افزایش تسلط و گسترش میدان دید اپراتور، روی واحد چرخان قرار میگیرد. این بخش در واقع مغز تاورکرین بوده و تمامی دستورات از این قسمت صادر میشود. به همین دلیل کلیه ابزارهای کنترلی مانند فرمان، دستگیرههای کار ، تابلو برق کنترل و... در این بخش قرار میگیرند. در کابین تاور وجود کپسول آتش نشانی و مواردی کمکی مانند جدول بار یا صندلی استاندارد اپراتور نیز الزامی میباشد. این موارد در چک لیست بازرسی تاور کرین ذکر شده و وجود آنها توسط بازرس چک میگردد.
قلاب تاور کرین قلاب تاورکرین که به آن هوک (Hook) نیز میگویند قطعهای مکانیکی است که به آن بار بسته میشود. این قطع از تاورکرین دارای چند پولی و یک قلاب است که جهت بلند کردن بار از آن استفاده میگردد.